ВИХОВУЄМО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ
Чи хотіли б ви переінакшити цей світ, щоб настали глобальні зміни? Щоб модифікувати будь-яку систему, завжди варто розпочинати насамперед із себе й виховувати порядного громадянина й справедливу людину в собі та у своєму середовищі. Тому сьогодні поговоримо про академічну доброчесність. Як показують дослідження та різні спостереження, далеко не всі учасники освітнього процесу та освітні управлінці знайомі з поняттям академічної доброчесності. Це поняття стосується не лише закладів вищої освіти, а й шкіл. Які проблеми з академічною доброчесністю спостерігаємо в школі і яка відповідальність за академічно недоброчесну поведінку? Академічна доброчесність – це дотримання п`яти фундаментальних цінностей: чесності, довіри, справедливості, поваги, відподальності та відваги до дій.
Порушенням академічної доброчесності вважається академічний плагіат, само плагіат, фабрикація, фальсифікація, списування, обман, хабарництво, необ`єктивне оцінювання, допомога учням під час оцінювання їх навчальних результатів чи створення перешкод під час оцінювання, вплив на працівника, щоб він здійснив необ`єктивне оцінювання.
Уперше поняття «академічна доброчесність» було визначено в новому Законі України «Про освіту» у 2017 році. Прийнятий у 2020 році Закон України «Про повну загальну середню освіту» чітко визначає, що кожен учасник освітнього процесу зобов`язаний дотримуватися академічної доброчесності.
Що робити подолати академічну недоброчесність у школі? Першим кроком має бути проведення просвітницької діяльності, адже саме учні – це те покоління, яке згодом формуватиме майбутнє нашої країни. Тому саме в них насамперед потрібно закладати цінності доброчесної поведінки. З цією метою у Липоводолинській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів був проведений Місячник академічної доброчесності. Учителі-предметники провели відкриті уроки з використанням принципів академічної доброчесноті. Школярі на уроках математики розв`язували різні завдання та розшифровували закодоване слово «доброчесність», на уроці географії досліджували та освоювали Африки, на уроках історії – особливості депортаційних процесів українців, проаналізувавши різні джерела інформації, дотримуючись принципів академічної доброчесності. На уроках української мови в 5-А при вивченні омонімів діти писали самодиктант, відгадували «Веселу вікторину», слова-відгадки уводили в речення, та найцікавішим для них було складання каламбурів. Виконуючи завдання, учні не забували про академічну доброчесність. Семикласники, вивчаючи минулий час дієслів, виконали термінологічний диктант із взаємоперевіркою. Опрацювавши текст В. Сухомлинського, з`ясували види порушень академічної доброчесності та зібрали прислів`я, у яких народ висловлює своє ставлення до тих, хто привласнює чужу працю, та тих, хто працює самостійно, зробили відповідні висновки. У 8-Б був проведений урок з української мови на тему :" Способи вираження присудків. Тире між підметом і присудком". Спочатку діти згадали про принципи академічної доброчесності, а потім виконували різні види робіт: дослідження-характеристику, кодовий диктант, творчі вправи, лінгвістичну гру "Третє зайве", самостійно оцінюючи свої знання. На уроках української літератури старшокласники, аналізуючи образ Ярославни («Слово про похід Ігорів»), виконали цитатний диктант, склали моральний кодекс жінки ХІ століття, презентували роботу в групах, захищали власні творчі роботи, не порушуючи принципів академічної доброчесності. Характеризуючи персонажів роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», десятикласники обговорили головних героїв, виконали тестові завдання та здійснили взаємооцінювання. На уроці була використана презентації, яка допомогла учням простежити правильність оформлення матеріалів. На уроці основ здоров`я п`ятикласники обговорили значення навчання для життя людини, зрозуміли, що знання – це особиста цінність кожного, а явище списування – «крадіжка» інтелектуального майна.
Класні керівники 1-11 класів на виховних годинах у вигляді практичних занять знайомили здобувачів освіти з поняттям «академічна доброчесність» та її принципами, видами та суттю порушень, складали та презентували Кодекси академічної доброчесності. Учні 6-В створили «хмари слів», грали в гру «Драбина доброчесності», аналізували життєві ситуації та визначали види порушень академічної доброчесності. Керівник наукового товариства «Мудра сова» С. Тимошенко з учнями 9-10 класів провела семінар-практикум «Академічна доброчесність у науковій діяльності». Члени учнівського самоврядування на чолі з педагогом-організатором Юлією Романюк узяли участь в акції «Що ти знаєш про академічну доброчесність?» Практичний психолог Віра Запорожець залучила вчителів до участі в семінарі-практикумі «Розвиток академічної доброчесності та медіа грамотності здобувачів освіти». Педагогічні працівники пройшли онлайн-конкурс «Академічна доброчесність для вчителів» на платформі EdEra.
Місячник показав: найважливіше те, що про академічну доброчесність важливо не просто говорити, а й учитися жити доброчесно на практиці та виховувати в собі сміливість відстоювати своє право на справедливе доброчесне освітнє середовище.
Олена МУСІЯН,
учитель української мови та літератури
Липоводолинської СШ І-ІІІ ступенів